Forum Motoryzacyjne Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Dbaj o klimę Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
mrc
Administrator
Administrator



Dołączył: 11 Gru 2006
Posty: 104 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob 15:04, 16 Gru 2006 Powrót do góry

Klimatyzacja w aucie jest świetnym wynalazkiem. Sprawdza się nie tylko latem, w upalne dni, ale także jesienią i zimą, kiedy niemal natychmiast usuwa parę z szyb.

Klimatyzatory w samochodach nie należą do najtańszych urządzeń. Dlatego warto dbać o stan wszystkich elementów wchodzących w ich skład, a wszelkie niedomagania usuwać na bieżąco, nie czekając, aż instalacja przestanie całkowicie działać.

System klimatyzacji w samochodzie składa się z kilku podstawowych elementów: sprężarki, skraplacza,

odwadniacza, zaworu rozprężnego, parownika, elementów łączących oraz panelu sterowania.
W
klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu.
Podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest jego szczelność. Każdy warsztat zajmujący się naprawami klimatyzacji przed uzupełnieniem układu powinien sprawdzić właśnie szczelność instalacji. Służą do tego zarówno wyspecjalizowane przyrządy (ciśnieniowe, podciśnieniowe) jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach – równie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda „na bąbelki”). Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego dużą wilgotność.

Image

Przyczynami nieszczelności są zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikające ze zużytych łącz, wszelkiego rodzaju drobne stłuczki, nieprawidłowe obchodzenie się z instalacją przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych zza granicy – ich niefachowe rozbiórki na granicy.
Podstawowym czynnikiem skutkującym rozszczelnieniem jest korozja wynikła z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, które dostaje się do niej w trakcie różnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odłączeniu przewodów i podzespołów klimatyzacji odpowiednio zaślepi otwory instalacji. Przyczyną korozji jest też wilgoć stopniowo przenikająca do układu przez porowate przewody, a trzeba też pamiętać że starsze oleje sprężarkowe mogą być bardzo higroskopijne.

Ponieważ klimatyzacja jest układem zamkniętym, więc wszelkie nieszczelności kwalifikują całą instalację do naprawy. Dotyczy to nie tylko nieszczelności związanej z krążącym w instalacji czynnikiem chłodzącym, ale także wszelkich ubytków oleju smarującego sprężarkę. Tak więc pod samochodem nie ma prawa być żadnych plam – ani wody, ani oleju (ponieważ olej sprężarkowy jest stosunkowo rzadki, więc jego plama na pierwszy rzut oka może przypominać wodę).

Innym powodem niesprawności są awarie sprężarki. Typowym uszkodzeniem mechanicznym jest zużywanie się powierzchni ciernych sprzęgła sprężarki. Efektem jest poślizg tarczy po kole pasowym z jednoczesnym dużym wydzielaniem ciepła. To z kolei powoduje uszkodzenia łożyska koła pasowego, cewki elektrosprzęgła, jak również może spowodować uszkodzenie samej dławnicy sprężarki. Podobne w skutkach uszkodzenia mogą powstać wskutek korozji wynikającej z przerwy w używaniu klimatyzacji przez dłuższy czas (np. zimą). Korozja na elementach ciernych sprzęgła powoduje, że po uruchomieniu takiej sprężarki będzie powstawał poślizg z wydzieleniem dużej ilości ciepła.

Filtry i dezynfekcja

Klimatyzację należy przynajmniej raz w roku przejrzeć oraz – o ile zachodzi taka potrzeba - uzupełnić

czynnik chłodzący.
Z układu w naturalny sposób ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego
(głównie przez porowate przewody oraz wszelkie uszczelnienia). Trzeba pamiętać, że czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę.

Przy kontroli należy zdezynfekować układ przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, które wydzielają dość nieprzyjemny zapach stęchlizny. Należy także zadbać o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, a ponadto może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Skutkiem niesprawnego filtru są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta.

Trzeba także zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów.

Koszt przeglądu klimatyzacji w specjalizowanym serwisie bez materiałów to ok. 70-100 zł. Napełnienie układu czynnikiem chłodzącym oraz olejem – od 150 do 200 zł. Dezynfekcja parownika kosztuje od ok. 80 do 200 zł (w zależności od użytych preparatów), natomiast wymiana filtru kabinowego – 40 do 60 zł.

Image

Objawy niesprawności układu klimatyzacji:
– słabe chłodzenie,
– zwiększone zużycie paliwa,
– większy hałas,
– zaparowane szyby,
– nieprzyjemny zapach

Jak dbać o klimatyzację?

W lecie:
– o ile to możliwe - parkować zawsze w cieniu,
– przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwilę otwarte drzwi,
– na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,
– przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami,
– nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22ºC.

W zimie:
– włączyć klimatyzację,
– skierować nawiew na przednią szybę,
– włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu),
– nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum.

Ogólnie:
– włączać klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu (także zimą),
– dbać o pasek klinowy,
– unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, nie mających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy.

Tomasz Kurzacz motofakty.pl


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
rafaello
Użytkownik



Dołączył: 08 Kwi 2013
Posty: 22 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: tu i tam

PostWysłany: Wto 17:06, 30 Kwi 2013 Powrót do góry

Bardzo przydatny artykuł. Tutaj można przeczytać na czym dokładnie polega w pełni automatyczny serwis klimy: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
pewex
Nowy



Dołączył: 31 Mar 2015
Posty: 4 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6

PostWysłany: Wto 18:44, 05 Wrz 2017 Powrót do góry

Zgadzam się z tobą w 100%. Skuteczną dezynsekcję oferuje niestety niewiele typowych warsztatów, dlatego ja wybieram zawsze serwis klimy. Ostatnio muszę pochwalić warszawską firmę [link widoczny dla zalogowanych], bo naprawdę super w moim wozie przeczyścili cały układ, a do tego ozonowanie wnętrza auta. Polecam jak najbardziej (O ich ofercie można poczytać na perfectclima.pl )


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)